Blogger Templates

Selamat Datang ke Dunia Jajahanku =)

Selamat Datang ke Dunia Jajahanku =)

Saturday, July 30, 2011

Salam Ramadhan..selamat berpuasa..

waktu mengalir bagaikan air,
Ramadhan suci segera hadir,
seandainya ada luka yang pernah terukir,
ada khilaf di sebaliknya,
sucikan hati,
ikhlaskan niat,
maaf zahir batin,
selamat menyambut bulan Ramadhan yang mulia,
dengan penuh kesabaran dan keikhlasan.

**saya mohon ampun maaf kepada semua orang yang mengenali saya.. InsyaAllah tiada dendam dihati ini, dan saya telah memaafkan semua orang =)

Wednesday, July 27, 2011

ingat-ingat!

kisah bermula di tepi jalan,
dengan niat sekadar mengorat,
kemudian bertemulah si gadis dan si jejaka di satu tempat,
tanpa disedari tangan pun mula merayap,
setan mula datang dekat,
lawan peluk siapa yang kuat,
wahh.. tak mau mengalah sama-sama hebat,
bila peluk mau sama rapat,
nafas pula mula tersekat-sekat,
mulalah cop di merata tempat,
lupakan Allah dan juga Malaikat,
kerana NAFSU sudah menguasai,
tanpa disedari lahirlah anak tak cukup sifat,
lalu dibuang di merata tempat,
Astagfiruallahalazim,
minta simpang malaikat 44
ingatlah kawanku ini sebagai nasihat,
supaya kita jauhi maksiat,
ajal maut tak kira tempat,
takut-takut tak sempat bertaubat!

pesan memesan~~

pesan pada DIRI sendiri,
jangan sampai tersalah memberi HATI pada insan yang tak sudi,
pada insan yang tak pernah mengerti tentang hatimu itu,
kerana,
sekali dikau memberi hatimu itu,
selamanya dia tetap di HATI,
sekali kau dilukai,
sampai bila-bila akan tetap  diingati.
pesan lagi pada DIRI sendiri,
hati-hatilah dalam memberi HATI,
kerana ia hanya untuk insan yang tahu
menghargai betapa tingginya nilai sekeping HATI itu.



Sunday, July 24, 2011

kisah cikgu, murid dan tiger balm

kisah ni berlaku Khamis lepas, saat tu seorang guru dengan gagahnya melangkah masuk ke kelas 6U, di tingkat tiga bangunan sekolah tersebut. setelah masuk kelas, murid beri salam tanda hormat, guru tersebut memberi arahan.. seperti biasa, tugas guru tersebut untuk memantau murid membuat kerja disebabkan peperiksaan hampir tiba.. guru tersebut memantau murid-muridnya yang seramai 50 orang tu. dari satu meja ke satu meja di jelajahinya. ada gak murid yang bertanya mana yang tidak faham. masa tinggal lebih kurang lima minit jek. (maklumlah setengah jam jek d peruntukan untuk subjek PJK )

tiba di meja terakhir, guru tersebut dengan penuh dedikasi ingin memberi nasihat kepada murid tersebut.

guru : yan ming, cikgu dengar macam2 masalah yang kamu da buat, kamu bukannya tak pandai cuma malas jek kan?
murid : ye, saya tahu saya pandai, terima kasih cikgu.
guru : berapa markah ujian yang lepas?
murid: 60 cikgu
guru : awak tahu kan awak seorang jek yg masih dapat B sedangkan yang lain semua dapat A
murid: tahu cikgu, apa leh saya buat (sambil matanya terkebil2)
guru : saya da pening tengok cara awak ni, bila nak berubah?
murid : cikgu da pening? nak ambil TIGER BALM ni dan sapukan di kepala, nanti cikgu da tak pening..
guru : ................ ( diam tak terkata)

untukmu teman..

teman,
inginku ucapkan terima kasih padamu.
kerana sentiasa menemani hari-hariku.
semenjak kita bertemu kembali.
hidupku tak terasa sunyi lagi.
penuh dengan warna warni.

teman,
dikala ku kesedihan,
engkaulah yang menghiburkan hatiku,
dikala aku putus asa,
kaulah jua yang memberi semangat,
aku tak ingin berpisah darimu,
aku ingin selalu disampingmu.

tapi teman,
kita harus sedar,
lambat laun kita akan terpisah jua,
mungkin kerana kita sudah punya keluarga,
yang harus kita utamakan,
namun teman,
percayalah kau tetap dihatiku,
bukan untuk sementara waktu,
akan ku abadikan segala memori kita bersama,
hingga ke hujung nyawaku..
terima kasih atas segala-galanya..



** tq korang!! selalu wat hidupku ceria =)

Thursday, July 21, 2011

ikhlaskanlah...

ketika seseorang pergi meninggalkan dirimu,
janganlah bersedih,
usahlah merintih,
buangkanlah yang keruh,
ambillah yang jernih,
ikhlaskanlah segalanya.
percayalah Allah akan menggantikan,
dirinya dengan seseorang yang jauh lebih baik.
bergembiralah..
kebahagiaan itu hak milik setiap insan..

Wednesday, July 20, 2011

pesan pada hati

pesan pada hati,
usah terlalu membenci akan satu wajah,
kerana pasti rindu akan bertandang.
pesan pada hati,
jangan merindu pada kenangan,
kerana pasti akan mengalir air mata kesedihan.
pesan pada hati,
jangan di kenang akan cinta yang lalu,
kerana akan ada kecewa yang hadir.


usah di simpan kesedihan di hati itu,
kelak hanya menyakitkan jiwamu.
jangan di telan rasa sayu itu,
nanti ia memakan dirimu sendiri,
dalam diam-diam tanpa tahu kesannya.
biarkan kesedihan itu pergi dan berlalu,
percaya dan yakin,
masih ada bahagia yang menanti kita,
satu hari nanti.

Monday, July 18, 2011

untukmu Adam..

wahai Adam,
cintailah kami dengan hatimu,
bukan dengan nafsu.
wahai Adam,
pandanglah kecantikan hati dan akhlak kami,
bukan kecantikan jasmani yang tak kekal abadi.
wahai Adam,
perlakukanlah kami sebagai wanita yang disayangi,
bukan sebagai wanita yang hanya untuk dinikmati.
wahai Adam,
janganlah pandang kami sebagai wanita yang lemah,
tetapi pandanglah kami
sebagai wanita yang lembut dan ramah..



Sunday, July 17, 2011

..kesian kawan..

kesian kawan kan?
ditinggalkan kesepian,
hanya kerana cinta datang.
nak salahkan siapa ya?
kawan yang lupakan kawan,
atau mungkin
cinta yang datang menjelma?
kawan sejati tak akan buat mcm tu,
tapi kawan yang makan kawan,
mungkin akan lakukan begitu.
kawan ditinggalkan bila dapat cinta baru,
kawan dibiarkan bila hati berbunga riang,
kawan disingkirkan bila cinta mekar dijiwa,
tapi kenapa?
tak ke kawan terfikir, 
tanpa kawan, cinta tak akan menjelma.
bersabarlah kawan,
biarkan cinta berbahagia.
satu hari nanti, 
bila cinta sedang kecewa,
kawan juga yang dicarinya,
meluahkan segala rasa dalam jiwa,
waktu tu cinta tak ingat apa yang telah dilakukan kepada kawannya.
kawan cuma mampu mendengarnya,
sambil menasihati apa yang patut,
tapi pernah kita fikirkan apa yang kawan kita rasakan,
mungkin kawan tetap tersenyum,
dalam hati tak siapa yang tahu.
adakah kawan menyesal apa yang berlaku,
kawan diperlukan disaat cinta sedang kecewa.
tepuk dada tanya diri sendiri,
cinta tak mungkin kekal abadi,
jika Allah tak mengizinkannya,
tapi,
kawan akan selamanya bersama kita,
jika kita ikhlas dalam sebuah persahabatan ini.

Thursday, July 14, 2011

jangan OVER okey!

jika anda menyukai seseorang,
kawallah perasaan itu,
janganlah terlalu menyukai dirinya,
kelak anda tidak akan nampak,
apa-apa kekurangan yang ada pada dirinya.

jika anda membenci seseorang,
berpada-padalah,
jangan terlalu membenci dirinya,
kelak anda tidak dapat melihat kebaikan pada dirinya lagi.

manusia akan menjadi buta,
tatkala dia terlalu menyukai seseorang,
manusia akan menutup segalanya,
jika terlalu meminati dan mengagumi seseorang.

ingatlah,
tiada yang sempurna dalam dunia ini,
terimalah seseorang itu seadanya,
kebaikannya disyukuri,
kekurangannya diredhai.

Wednesday, July 13, 2011

..tak semudah yang disangka..

hidup ini,
susah kita nak duga,
kadangkala, kita rasa dekat dengan seseorang,
tapi yang sebenarnya kita jauh dengannya,
walaupun kita dapat genggam tangannya,
belum tentu hati dia dapat kita selami,
yang tersurat itu mungkin bukan yang tersirat di minda.

ada kalanya manusia sering salah dalam menilai kejujuran seseorang,
dan adakalanya mereka bertindak di luar perasaan,
apabila yang diimpikan tidak dapat seperti yang diharapkan.

‎jangan pernah berhenti untuk percaya,
bahawa cinta itu masih ada,
meskipun waktu terus membuktikan sebaliknya,
kerana cinta masih ada, terbenam di antara asa dan dilema,
sedetik pun hingga kini,
cinta tak pernah mengusir rasa,
takdir itu memang pahit untuk kedua hati,
hingga kelak menjemput masa,
saat sang mentari lukiskan pelangi di langit kejujuran.


Ya Allah, aku mohon,
apa yang telah kau takdirkan,
ku harap dia adalah yang terbaik buat diriku,
kerana Engkau tahu segala isi hatiku..



takde hak!!

saya akui,
saya tak de hak untuk semua itu..
tiada hak untuk menghalang awak,
tiada hak untuk menyekat kebebasan awak,
malah,
saya perlu akui saya takde hak untuk merasai cemburu 
melihat awak berbahagia bersama insan lain,
apa yang penting,
saya takde hak ke atas diri awak lagi,
ya!
saya tahu..
tapi,
saya masih mempunyai hak,
untuk mendoakan kebahagiaan awak,
semoga awak berbahagia bersama si dia pilihan hati awak.
=)

Tuesday, July 12, 2011

~terima kasih teman~

kau adalah penerang di saat aku susah,
kau adalah teman di waktu aku berduka,
kau adalah kawan semasa aku memerlukan,
kau adalah sahabat di kala aku gembira,
kau adalah pendorong di saat aku terjatuh,
kau adalah tempat aku meluahkan rasa.
terima kasih teman,
kerana selalu ada di sisiku ini,
untuk membuatkan aku tegar,
dan tetap tersenyum,
di saat aku hanya mampu menyerah kalah.
kau memang hebat,
kau tahu saat aku tersenyum palsu,
lalu kau mengubahnya,
supaya aku tersenyum bahagia.
terima kasih teman,
kerana menjadikan diriku tempat mengadu,
semoga semuanya kekal abadi,
menjadi satu memori,
sebuah kisah klasik di masa hadapan.

Monday, July 11, 2011

cinta oh cinta...

hakikatnya,
dalam percintaan,
tidak semestinya orang yang kita cintai,
akan sentiasa membalas cinta kita.

malah,
madah cinta pernah berbicara,
"memberikan seluruh cintamu 
kepada seseorang bukanlah
jaminan dia akan membalas cintamu"

pepatah pula mengatakan,
"jangan mengharapkan balasan cinta,
tunggulah sampai cinta berkembang dihatinya,
tetapi jika ia tidak berkembang,
berbahagialah kerana cinta tumbuh di dalam hatimu."

kata aku pula,
cinta tu unik,
semakin kita mengejar cinta,
semakin jauh cinta pergi dari kita.
jodoh pertemuan di tangan Allah,
kalau kita cintakan dia sekali pun,
Allah tak restu cinta kita,
Allah bukan ciptakan dia untuk kita,
sekuat mana pun perasaan cinta kita padanya,
kita tak dapat disatukan..

kenyataannya,
sayang tak bermakna cinta,
cinta tak bermakna memilikinya..
mungkinkah,
memilikinya itu kekal abadi?
tanyalah hati anda sendiri =)

wujud lagi ke??

teringat kembali kisah zaman-zaman dulu, indahnya waktu di alam kanak-kanak.. balik skolah kebangsaan, berebut nak g ngaji tapi kadang-kadang tu ponteng gak alasannya penat nak jalan kaki =) lepas jek azan asar da berebut plak nak g skola agama.. kadang-kadang tu terlebih rajin kul4 petang da g skola agama.. bukan jauh sangat pon.. tp apa ntah tang aku kejarkannya.. hehehe

kalo dulu kan, aku suka sangat g skola agama sbb dapat kejar moto yang jual mkanan kegemaran aku (time tu)


haaa... motor ni la yang aku kejarkan.. kadang- kadang tu kan menghampakan tau sbb sate ikan yang dijual da abis.. sbb tu kena datang awal..hahaha.. dulu sanggup simpan wit skola kebangsaan semata-mata nak beli sate ikan ni lebih... dia jual 20 secucuk.. SEDAP WOO... tak tipu.. 

abang tu siap tanya lagi, "kuah manis, kuah pedas?" mulut dia tak penat2 tanya soklan yang sama, tangan dia lincah wat keja, mengipas nak bakar sate tu, pastu celup2 sate dalam sos masukkan plastik, jual kt aku, amik duit masuk beg dia.. begitulah rutin harian dia.. 

tapi kan... sekarang ni ada lgi tak?? tetiba jek terasa sesangat nak makan SATE IKAN lagi.. nak yg mcm dulu2 punya.. kuah campur..sedapnya... yummmyyy!!



cam ini la rupa bentuknya.. yang ni lom d bakar lagi.. sbb lom "hangus" lagi.. hehehe.. kecur plak aku rasa...

p/s: sesiapa yang terjumpa moto yg jual sate ikan ni, bgtahu aku ek? terasa nak merasa sate ikan lagi la.. agak2 sama tak nilainya ngan zaman awal 90an dulu =)

Sunday, July 10, 2011

jauh dan terus menjauh..

jauh..
jauh sekali,
kau pergi tinggalkan aku,
akukah yang bersalah?
atau aku harus belajar menerima kenyataan,
bahawa antara kita sudah tiada kemesraan?

aku yang masih belum memahami,
atau mungkin,
masih lagi terus mengharapkan,
sesuatu yang belum pasti?
bangunlah dan bangkitlah,
dari mimpi yang panjang,
dan berdepanlah dengan realiti kehidupan ini..

kisah hatiku...

petang yang hening dan sunyi seperti hari ini, boleh plak aku layan lagu KISAH HATI nyanyian Alya.. kan da kacau jiwa raga ni.. hurmm tapi kan memang tepat skali dengan apa yang aku laluinya.. sgt puitis sekali liriknya..
"Hatiku hatimu, Menjadi satu cinta, Ku rasa hadirmu menyempurnakan aku, Tapi cinta bukan milik kita, Semua harus berakhir"
memang dulu kami sangat "mesra" tapi sejak semenjak ni semakin renggang.. mungkin kerana hadirnya insan ketiga dalam sebuah persabahatan?? tapi naper mesti putuskan persahabatan itu kan?? owh, mungkin nak jaga hati insan itu??
 "Cinta kau dan aku, Takkan mungkin bersatu, Untuk saat ini di dunia ini, Mungkin kita bersama, Nanti di atas sana, Biar ku setia menjaga cintamu Selamanya, Tapi cinta bukan milik kita, Semua harus berakhir..."
semua harus berakhir?? akhiri persahabatan itu hanya kerana insan lain?? ok.. kini aku da tahu punca terdapatnya benteng antara kita.. izinkan aku berundur diri..wow!! berat rasa hati, namun akan ku gagahinya.. terima kasih kawan, kerana sudi menjadi kawan saya selama ini... 

Saturday, July 9, 2011

kata-kataku...





"Sesuatu yang menyedihkan dalam hidup, ketika kita bertemu seseorang, yang sangat bererti bagi kita, namun akhirnya kita akan mengetahui bahawa seseorang tersebut tidak ditakdirkan akan bersama kita sehinggalah kita terpaksa melepaskan dan merelakannya pergi"

Friday, July 8, 2011

sampai hati awak..

awak..
kenapa awak hadir dalam hidup saya,
kenapa awak suka buat,
saya jatuh hati kepada awak?
awak...
saya sayangkan awak,
semua tu saya da beritahu awak dahulu kan?
perasaan itu bukan saya yang pinta,
ia datang dengan sendirinya.
awak..
bila saya da mula sayangkan awak,
saya berjanji dengan diri saya sendiri,
hanya awak seorang sahaja yang ada dalam hati ini,
sampai ke akhir hayat nanti,
tapi sayangnya,
awak tak sayangkan saya,
awak banyak mempermainkan perasaan saya,
awak tinggalkan saya,
awak abaikan saya,
awak lupakan saya,
hanya kerana awak berkenalan dengan insan lain.
awak....
awak da hancurkan hati saya,
awak da musnahkan janji kita,
awak buat hidup saya bercelaru,
saya nampak awak bermesra dengan insan lain,
tak mengapalah,
saya tetap di sini tersenyum melihat awak bahagia,
saya akan doakan semoga awak terus berbahagia..

Thursday, July 7, 2011

~masihkah kau ingat~

kawan,
masihkah kau ingat,
tarikh perkenalan kita?
atau mungkin,
detik perkenalan itu?
tiada kata-kata indah yang kau lafazkan,
segalanya hanyalah menyakitkan hatiku.
namun,
disitulah kita bermula,
berkawan dan bergurau senda,
tiada kata dapat ku gambarkan,
bertapa gembiranya dapat berkawan dengan kau.
bukan kerana ingin menumpang nama,
bukan juga untuk menumpang glamour,
tapi sikap keterbukaan kau,
membuatkan segalanya indah belaka.
kawan,
walaupun perkenalan ini cuma seketika,
kau tetap menjadi sejarah,
kata-kata kau yang menikam kalbu itu,
bukanlah palsu,
malah,
terselit seribu satu makna disitu,
yang dapat dileraikan,
melalui hati yang terbuka.
kawan,
sejauh manapun hendak kau pergi,
sekuat mana pun hendak kau lari,
aku di sini tetap mendoakan,
yang terbaik untuk diri kau,
bukan untuk disini,
malah di mana jua kau berada.
ingatlah,
aku bangga menjadi kawan kau,
aku gembira menjadi sebahagian dalam hidup kau,
aku tak pernah berdendam dengan kata-kata kau,
biar apa pun tanggapan orang terhadap kau,
kau tetap kawan yang mendapat tempat di hatiku.
maafkan aku,
andai ada melukakan hatimu,
sepanjang perkenalan kita yang singkat itu.


salam ikhlas dari jauh,
teman "sepergaduh"mu

Wednesday, July 6, 2011

s.e.d.a.r.l.a.h.


sedarkah kita,
bahawa kita tidak mungkin
dan tidak akan bisa hidup bersendirian?
maka,
ketika hati kita bersedih,
janganlah dipendamkan segalanya,
kerana ia akan menyeksakan kita.
sebaliknya,
curahkanlah pada sahabat atau sedara
untuk meminta nasihat mereka.
ketika hati kita bahagia,
janganlah dipendam kerana itu egois,
sebaliknya,
curahkanlah pada sahabat atau saudara
untuk menghiburkan hati mereka pula,
dengan begitu,
tentu persahabatan dan persaudaraan itu
akan menjadi lebih bererti dan indah.
syukurku kepadaMu Ya Allah,
kerana Engkau telah menjadikan kami
lebih bererti antara satu dengan yang lain.


~terima kasih teman, kerana selalu berada disisiku, di saat aku memerlukanmu~

Tuesday, July 5, 2011

indah lelapku..


selamat malam bulan,
terangilah malam ini agar tidak suram lagi,
selamat malam bintang,
temanilah malam ini agar hatiku menjadi tenang,
selamat malam sayang,
tidurlah dengan lena dan mimpikan aku datang,
hadir dalam mimpi syurgamu
dan temanimu hingga pagi nanti,
tidurlah sayang,
lena dalam mimpimu..

>>>hahahaha... mcmane leh terkuar kata2 ni, aku pon xtahu, melayan mata yang takleh nak lelap!.. <<
oh bulan, oh bintang,
temanilah malamku bersama mimpi2 yang indah..
lenakanlah aku dalam dakapanmu,
agar ku bisa meraih mimpi terindah malam ini
selamat malam.. =)

Monday, July 4, 2011

k.e.h.i.l.a.n.g.a.n


kehilangan itu,
benar2 mengingatkan aku tentang siapa aku sekarang.
ya.. aku telah mengambil jalan,
jalan yang mengarah pada keadaan aku sekarang
dan aku senang kerana menganggap
hal itu sebagai apa yang telah aku belajar selama ini,
ia adalah sesuatu yang disebut
KEHIDUPAN!

samaada perlu penafian atau tidak,
aku sebagai manusia pernah rasa kehilangan,
dan ada ketikanya,
ia berlaku setiap waktu,
sekecil mana pun ia,
atau sebesar mana pun ia,
ia tetap sebuah kehilangan,
yang meninggalkan aku
dengan seribu rasa perasaan yang berbaur.

"akan ku bawa cintamu kemana sahaja, biarpun ia bukan milikku"

Sunday, July 3, 2011

~biarkanlah jari jemari menyusun kata..

andai ada ingkar di hati kita,
menepis wujud kehadirannya disisimu,
andai bibir ini kelu untuk hujani bicara indah,
bicara yang indah antara kita,
pada kemarau di hati ini..
aku rela,
jari jemariku menjadi pengganti,
menarikan irama indah,
tentang kisah kita,
dari dahulu hingga sekarang
atau mungkin buat selama-lamanya..
luahkan sebelum terlambat,
luahkan sebelum mata tertutup rapat.

jealous vs cemburu??

hobi saya bermain game,
kadang2 tu suka skodeng kat wall org lain kat



akibatnya saya sendiri yg
merana..
berperang dengan emosi sendiri,
jiwa jadi kacau bilau

nape??
hanya kerana terbaca post atau comment org lain..
dlm hati da mula berbicara
cuma tak terzahir dengan kata2...



haaiisshhh..
apalah nak jadi ngan saya ni kan??

yeke??
cam xcaya plak..


cemburu tak bertempat?
ataukah ini dinamakan
cemburu buta??

tapi nape saya perlu jeles???
sy takde hak pon!!!
xmoh..xmoh..
xnak..xnak..
jgn jeles...jeles..
no cemburu..cemburu..
cepat senyum.. senyum..mcm ni..

atau pon senyum mcm ni..

haaa...
barulah best!!


Saturday, July 2, 2011

~suatu ketika dahulu~

awak...
satu ketika dulu, kita pernah bahagia bersama kan? suka duka kita tempuh bersama.. apa sahaja masalah kita akan share bersama.. apa yang saya rasa, awk mesti tahu juga.. bergitulah sebaliknya.. indahnya dunia hanya kita sahaja yang tahu kan? tp tu smua tinggal kenangan buat kita.. kenangan yang terindah bg saya walaupun banyak pahit terpaksa sy telan =)
sy jd tak keruan tau, mcm ada jek tak kena.. awak teringat kt saya ye?? hehehe.. pkalo kita rindu kat seseorang, kita seru nama dia dgn seikhlas hati, InsyaAllah org tu akan ingat kat kita gak"
sy terasa mcm nk call awak, borak2 ngan awak smbil wish besday kat awak.. tp smua tu mcm bagaikan mimpi jek utk sy.. kenapa? sbb sy rs awak xakan layan smua tu.. hurmm... awak da janji dlu kan.. apa pun yang terjadi kita akan jadi kawan sampai bila-bila.. tp nape awak mungkir smuanya?? sy send SMS tp awak x reply pon.. saya tetap bersabar walaupun kecewa.. ye, sy xde hak lagi.. tu sy mengerti..
~kenangan itu walaupun pahit, ia akan jadi manis jika kita kenang pada masa hadapan~
terlalu banyak benda yg nak sy share dgn awk mcm dlu2, tp smuanya tak akan berlaku kan? hurmm..sy harap awak halalkan semua kata2 awak kt sy.. sy tetap hargai setiap pengalaman, pengajaran yang awak berikan.. sesungguhnya, semua tu ada kebaikan utk sy skrg ni.. ye.. tu yang saya akui..
sejahat2 mana pun seorang lelaki, pasti akan meninggalkan sedikit kebaikan utk seorg wanita secara tidak sedar.. wanita tu akan rasainya bila dia kehilangan lelaki itu"
takde apa yg mampu sy lalukan, sy doakan yang terbaik utk awk..bukan di dunia sahaja, malah d akhirat..InsyaAllah =)
~terima kasih atas segala2nya.. setiap kata2 n nasihat awak tetap menjadi kenangan buat sy.. ia menjadi azimat utk sy tempuhi masa depan =)