Blogger Templates

Selamat Datang ke Dunia Jajahanku =)

Selamat Datang ke Dunia Jajahanku =)

Monday, June 21, 2010

...andai saja semalam itu milikku...

kenapa dengan semalam? ada apa dengan semalam? oh.. semalam mungkin ada kenangan manis kot... atau mungkin ada kenangan pahit yang cuba dimaniskan dengan berlakagak tenang atau tersenyum senang?
mungkin...
kehidupan adalah pencarian,
bagi segala jawapan...
jawapan? jawapan apa pula nih? jawapan yang tak pasti.. terkenang peristiwa itu.. alangkah indahnya jika ia tidak dimulakan.. tak payahlah nak diakhirkan.. tapi, perlukah perhubungan, silaturahim atau persahabatan itu berakhir?
~bila bertaut senyuman, mata berlirikan,
memancarkan keluhuran, cerah kesederhanaanmu,
seindah kejujuranmu,
detik seia sejiwa,
terungkap setia, tiada upaya sepi,
mekar kudup penantianku,
hadirnya teman sejati~
teman sejati? yeke...atau sekadar berpura-pura? yang dicari payah untuk ditemui. namun, hakikatnya memang tidak kutemui, di manakah dia di saat aku memerlukan? wajah siapakah yang aku cari?
"duduk keseorangan teringat-ingat,
dari pagi bawak ke petang,
umur jangan di kira sangat,
janji awak semakin matang."
perlukah umur menjadi persoalan? kebahagiaan itu diukur melalui umur? adakah semakin berumur semakin bahagia atau jurang perbezaan usia membataskan kebahagiaan? bukankah kebahagiaan itu kita yang akan cipta?
~kau datang dan pergi begitu sahaja,
semua ku terima apa adanya,
mata terpejam dan hati mengguman,
di ruang rindu aku menunggumu~
sesuka hati kau je wat aku begitu kan?? apa ingat aku takde perasaan ke?? hey! ke kau yang tiada perasaan sebab tu sesuka hati kau saja nak wat apa kan? ye.. aku tahu...
....aku rindu, sayang kamu....
....but i'll let u go my dear....
pergilah andai itu yang kau pinta, pergilah andai itu yang kau suka, larilah jauh dariku, larilah dikau dan terus berlari, aku melepaskanmu tanpa rela.
"dari jendela tidak dapat lagi melihat wajahmu,
siang..
hanya terpandang hijau padang luas terbentang,
malam..
hanya kegelapan dimata terhidang.
janji itu,
ibarat padang yang melukakan hati,
namun pedang itu,
tidak mampu memutuskan,
rasa hati ini terhadapamu,
jika tidak kerana sayang,
kuntuman rindu tak mungkin berkembang.
rindu? bukan salah aku. tu satu perasaan suci datangnya dari Allah. tidak aku pintu pun untuk rindu kau..ingatlah..
~akan ku bawa cintamu,
walau ke mana meskipun ia bukan milikku lagi~
akan ku korbankan jiwa dan ragaku demi kebahagiaan kau. walaupun payah untuk aku terima, hakikatnya sudah pun aku lalui.
"hari ini kita mengilai ketawa,
esok, mungkin sebak berderai air mata"
itulah yang terjadi kepadaku. namun, mengapa aku perlu tangasi lagi sedangkan kau tersenyum bahagia? ku korbankan perasaan ini, hanya kerana kau yang ku cintai..
andai kata cinta itu sebuah pengorbanan,
mengapa pengorbanan itu bukan noktah sebuah cinta?
andai kata derita itu harga sebuah cinta,
mengapa cinta itu semakin sukar untuk dimiliki?
cinta seumpama kota kristal,
indah di penglihatan,
derita di perasan.
tapi mengapa aku harus menderita? itulah hakikat sebuah kehidupan. orang senang berkata, senang juga beri nasihat tapi yang menangggungnya saja yang tahu segalanya.. cakap memang senang semudah ABC 123 tapi cuba laluinya..apa yang kau rasa?
~ dalam hidup ini, kita akan hadapi kehilangan,
sama ada kita akan ditinggalkan,
atau kita yang akan meninggalkan~
Huh~~ kalau kita ditinggalkan meranalah seluruh badan, tapi mengapa harus merana? biarlah kita rasakan kita yang meninggalkan meskipun kita ditinggalkan agar kita berbahagia seperti si dia. bersabarlah hati..
"Allah tidak akan mengujimu dengan ujian ini, kerana Dia tahu kamu mampu menghadapinya, tetapi dia mengujiku kerana tahu aku mampu menghadapinya."
sabar kunci segalanya, tapi setakat bersabar dengan kata-kata tidak pernah dikota,payah juga.. hari ini bersabar esok mula rebah? hmm...
~jika aku tidak dapat melihat kau lagi,
aku ingin melupakan semuanya tentangmu,
setiap kali aku merinduimu,
aku jatuh terkedu begini,
walaupun aku cuba melupakanmu,
aku tidak mampu...
aku tidak menyangka,
untuk menyintai seseorang perlu bersusah payah sebergini~
Ya Allah, alangkah gembiranya kalau aku diberi kuasa untuk putarkan masa kembali. tapi mesti kucar kacir jadinya nantikan?? hmm... akukah manusia yang tidak pandai bersyukur?
...andai saja semalam itu milikku...
satu jam saja,
ku telah bisa mencintai dirimu di hatiku,
namun bagiku,
melupakan kamu perlu waktu seumur hidupku,
satu jam saja ku telah bisa menyayangi kamu di hatiku,
namun bagiku,
melupakanmu perlu seumur hidupku.
oh tidak!!! aku harus kuat, aku harus tabah, aku harus sabar.. semuanya aku harus buat..buat untuk diriku sendiri.
~mengapakah kita tidak seperti dulu?
penaku menggambarkan hatiku,
hatiku kini kosong,
mungkinkah...
kosong membawa gembira?
atau kosong membawa kesedihan?
adakah kosong ini membawa semangat?
siapa dapat memenuhi hatiku,
siapa dapat menjelaskan kekosongan hatiku?
kini..
diriku lebih berfikir seorang,
aku mahu semangat,
semangat yang telah hilang,
hilang dari diriku,
dari jasadku..
ya.. aku harus positif.. aku harus bersemangat..aku harus berusaha.. wah.. berkobar-kobar ku rasakan...aku harus buktikan..
~kegagalan semalam berpunca daripada kejayaan hari ini~
..i'm not really myself that u know before..
..a lot stronger, a lot bravery..
..but still a bit sewel..
..still..
ya...apa yang aku mahu hanyalah,
~~kebebasan umpama burung-burung yang berterbangan~~

No comments: