Blogger Templates

Selamat Datang ke Dunia Jajahanku =)

Selamat Datang ke Dunia Jajahanku =)

Wednesday, July 17, 2013

Pengalaman Praktikal - Part 1

              akhir Februari 2013, aku menjejakkan kaki untuk pertama kalinya di SMK Taman Damansara Aliff, Johor Bahru.. yela kan sebagai insan baru, aku rasa aku da "kosongkan gelas" yang aku bawa untuk aku penuhi dengan "air" yang baru.. awalnya memang aku bersemangat sangat-sangat bila melihat bangunan sekolah yang tersergam indah, dengan harapan segalanya indah belaka... di sini, aku dipertemukan semula dengan guru kaunseling sewaktu aku di zaman sekolah dulu, Pn. Hajah Hanita.. waktu tu Allah jek yang tahu perasaan aku.. gembira tak terkata, memandangkan beliau masih mengenali diri ini dan sekurang-kurangnya aku jadi 'kuat' untuk hadapi hari seterusnya.. memang aku berbangga kerana dpt berjumpa dengannya, sbb beliaulah yg banyak beri nasihat pada diri ini sewaktu tamat SPM.. tq Allah atas segala-galanya
               perjalanan hidup aku di sekolah baru memang mencabar, ye sangat mencabar tak sama seperti mana yang pernah aku lalui selama 4tahun menjadi GSTT dulu... dalam kepala aku da set mind, sekolah rendah ngan sekolah menengah tak sama. aku kena bijak memainkan peranan dan kena gunakan segala ilmu yang telah dipelajari.. memang aku akui, minggu pertama aku di situ, aku seakan-akan putus asa.. ye aku hampir GIVE UP! tak tahu kenapa, tapi aku anggap segalanya sebagai cabaran untuk aku.. aku sembunyikan segalanya dengan hanya memberikan SENYUMAN saja.. aku hipokrit ke? tak kan? akhirnya dengan segala kekuatan yang ada, sedikit demi sedikit aku bangun untuk menyahut cabaran baru... ingat lagi pesan arwah abah, 'LONG, JADIKAN BUDAK-BUDAK TU MACAM KAWAN, AJAK DORANG DAN TARIK DORANG MINAT BELAJAR, JANGAN DI LAWAN NANTI TAK JADI APA PON' kerana kata-kata itulah aku bangkit dan teruskan perjuangan...
             namun, di saat aku baru 'hendak selesa' untuk berdiri di sekolah itu, Allah duga aku lagi.. minggu ketiga, di saat aku d berikan tugasan untuk melatih dan mengawal persembahan senam aerobik, aku d duga dengan kehilangan abah tersayang.. sungguh.. waktu itu aku rasa bagaikan aku ingin masuk dan ikut abah dalam kubur... hilang segala tempat aku meluahkan perasaan, tempat aku bertanya dan tempat aku meminta pendapat... alhamdulliah... saat Allah turunkan ujian, Allah juga bantu aku... entah kenapa, aku seakan dapat merasakan sesuatu yang buruk bakal berlaku, aku sempat pesan pada Syahmi, sempat beri duit makan pada Azlan... ye segalanya bagaikan di rancang tanpa aku duga.. 
              Jumaat, 1 Mac 2013, memang detik dan saat yang sukar aku lupakan seumur hidup aku... abah d masukkan ke hospital, pagi tu sempat lagi aku sms abah n bertanya khabar. aku sempat bgtahu abah aku akan jaga abah ptg jumaat tu, namun hajat aku tak kesampaian.. jiwa aku memang tak tenang waktu d sekolah, tapi aku kuatkan semangatku, aku tetap tersenyum walaupun dalam hati ini bergelora... Allah pinjamkan kekuatan untuk diri ini.. aku ingat lagi, Syahmi minta aku stay petang tu utk menyaksikan latihan terakhir mereka, namun aku tolak secara lembut, nasibaik mereka memahaminya.. tepat jam 12.30 aku terus balik dan pergi ke hospital, saat tu hanya Allah saja yang faham apa yang aku rasakan.. berapa kali aku cubit pipi aku untuk aku pastikan yang aku bukan bermimpi, ye selama ini aku bagaikan menyaksikan drama di tv saja, namun kini aku yang hadapi depan mata sendiri.. saat azan zohor berkumandang di masjid Abu Bakar, saat tu juga abah menemui ajalnya... aku bagaikan layang-layang terputus talinya.. tergamam seketika.. tika dan saat itu aku tak tahu nak buat apa... hanya memandang jasad abah dan memohon keampunan darinya.. sungguh aku sedih sbb abah tak sempat bersama-sama aku konvo untuk kali kedua.. aku bersyukur kerana pelajar yang aku baru kenal beberapa minggu memahami keadaan aku, mereka pandai bawa diri...segala tanggungjawab yang di amanahkan untuk hari merentas desa aku tinggalkan.. aku tak tahu apa pandangan orang, namun apa kan daya, bukan kehendak aku untuk semua ini.. aku juga bersyukur ditemukan dengan pelajar yang bertanggungjawab walaupun adakalanya mereka menyakitkan jiwa aku... Syahmi, Azlan, Farhan, Aiman... terima kasih atas kerjasama yang korang berikan waktu tu.. Syahmi n Azlan, tq atas kata2 sokongan n nasihat korang saat sy kesedihan *lap air mata..... SAMBUNG next time*

No comments: