Blogger Templates

Selamat Datang ke Dunia Jajahanku =)

Selamat Datang ke Dunia Jajahanku =)

Saturday, May 22, 2010

keghairahan berfesyen??

sejak semenjak nih aku suka sgt tengok orang bertudung fesyen ala-ala minah arab.. cantik sgt ke?? ada yang cantik gak, ada yang pakai sekadar mengikut trend..ish..tak baik tol aku nih, apa yang penting nawaitu kita mesti betul kan?? hurm.. kalau korang semua perasaan, tudung ala-ala minah arab tu mesti bersanggul ek? tertoncet tinggi gitu.. ada yang wat kmas, nampak cntik la..ada yang hampeh...huhuhu..

(sekadar hiasan...ni la gaya ala-ala minah arab ;P )
aku selalu bertanya2. tp dlm ati jek la, tak tahu nak tnya kat sape, mcmane diaorang wat sanggul setinggi tu?? kdng2 aku terpk bhwa rambut mereka panjang.. ish.. tak panas ke rmbut panjg2 mcm tu.. tp kdng2 aku pk mereka sanggup simpan rambut panjang semata2 nak berfesyen..aisymen.. berapa byk da aku nak pk..biarlah ~~sebenarnya aku jeles sbb aku pnh gak wat sanggul mcm tu, tp tak jadi pon~~hahaha... tp sekarang nih aku da tahu mcmane diaorang wat sanggul mcm tu.. ceh! tipu semata2..palsu semata2..dengan erti kata lain, mereka pakai rambut palsu...eh, bkn ke berdosa pakai rambut palsu.. tak kan la nak melaram smpai sanggup ke tepikan soal agama plak kan?? bak kata nabil...lu pk la sendiri ;p

( ni contoh sanggul yg aku jumpa dlm 1 blog...patutlah bonggolan yer beso..hihi )
(bila da pakai mcm nih, barula bonggolan tu menjadi ek)

arini aku tersentak.. terkujat bila baca artikel2 kat blog2 org.. maklumlah sejak ada hobi baru nih, aku suka plak menambah ilmu..hihi.. kelebihan memblog ek?? hurmm... berpegang pd kata-kata sharing is caring, aku nak share sesuatu la.. renung2kanlah n hayatilah hadis ini..

"akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. wanita-wanita mereka ( isteri mereka atau anak perempuan ), berpakaian tetapi seperti bertelanjang ( nipis dan ketat ). di atas kepala mereka pula ( wanita ) terdapat bonggolan ( sanggul atau tocang ) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. oleh itu laknatlah mereka semua. sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat".... hadith riwayat Ahmad, jil.2


tu petikan hadis, rasulullah s.a.w pun pernah bersabda yang berbunyi..

"dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka di dunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala meraka ada sesuatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini" .. hadith riwayat Muslim. Hadith no 212

Ya Allah, dalam keghairahan kita berfesyen, kita tak sedar segalanya telah d jelaskan dalam al-quran atau hadith... walaupun aku memang kurang arif tentang agama, tapi bab2 mcm nih kena amik kira gak kan?? mungkinkah tanpa kita sedari, semua nih tanda-tanda dunia akhir zaman? arap2lah diriku tidak terjebak dengan fesyen mcm nih...apa yang penting, tepuk dada, tanyalah diri sendiri...

No comments: