Blogger Templates

Selamat Datang ke Dunia Jajahanku =)

Selamat Datang ke Dunia Jajahanku =)

Tuesday, August 16, 2011

nape ESOK??

dari dulu lagi aku tertanya2.. smpai sekarang aku masih takde jawapannya.. 
hurmm.. walaupun benda tu agak "kecik" tp mesti ada sebabnya kn?? 
tapi sape yang leh jawab soalan aku tu...

mesti korang tertanya, apa soalannya kn?
ok, sejak kecil, time nak puasa jek mesti kita baca niat kn?
tak kiralah dalam bahasa Melayu ataupun bahasa Arab kan?


Niat puasa Ramadan
Ertinya: Sahaja aku puasa esok hari menunaikan fardhu Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala.

kita akan baca niat tu bila kita bgn sahur kn?? selalunya kita bgn sahur dalam kul4.30 pagi dan paling lewat pon kul5 pagi kan?? tapi nape kita mesti niat puasa esok?

kecik2 dulu, mama slalu ckp, "pas sahur niat, minum air masak makan kurma esok puasa perutnya tahan skit.." sure aku akan "marah" sbb aku bukan nak puasa esok harinya.. kan tu da pagi da kan?

hurmm.. aku pernah tanya kat sepupu aku, tp jawapannya mcm tak leh terima dek akal aku.. "da ustazah ajar macam tu, dlm buku pun smua tulis niat puasa mcm tu, kita ikut jek la"

ok, aku harap2 1day nanti takde kanak2 yg akan tanya aku soalan yang sama.. "nape esok, bukan hari ini" =)

4 comments:

mrs_nazir (Maz) said...

weh...aku pon tpk gak camtu taw...last2 ko tau aku wat cemana, aku niat je 2x..1 utk hari esok, 1 utk harini...boleh??,,,.hehehe

Si-Ratu-Salah-Taip said...

dari smlm aku dok pk jwpan utk ni tp still xde answer.. hehehe

eizawahidah said...

maz: arap2 anak2 ko akan tanya ko 1day ntn..hehhe..

anne: ko tlg fikirkan smpai dpt jawapan tu k?? tqq~~~

violet ratna said...

aku pun selalu tertanya tiap kali baca niat...pastu nak sedapkan hati sendiri..aku fikir lepas subuh tu dikira hari baru dlm islam kot...sebab masa tu baru terbit fajar..bukan kul 12a.m...hahaha..logik tak?